Czy wafle ryżowe są zdrowe?

0
135

Zdania w kwestii tego, czy wafle ryżowe należą do zdrowej żywności są podzielone. Niektórzy bowiem twierdzą, że jest to pożywienie wysoko przetworzone, a jako takie – nie może być zdrowe. Z drugiej strony – ich zwolennicy twierdzą, że są bardzo lekkostrawne i niskokaloryczne, dzięki czemu stanowią idealny dodatek do posiłku. Jak to jest: czy wafle ryżowe są zdrowe, a może lepiej ich unikać?

W jaki sposób wytwarza się wafle ryżowe?

Powstają one w procesie ekstruzji – czyli po prostu poddaje się ziarna pod działanie bardzo wysokiej temperatury i ciśnienia, aby następnie obniżyć te wartości do naturalnych. W ten właśnie sposób dochodzi do znacznego zwiększenia rozmiarów ziarna i swoistego „rozdmuchania” czy „uprażenia” go.

Dzięki zastosowaniu tego procesu, znacząco wydłuża się przydatność produktu do spożycia – co sprawia, że nie trzeba stosować w nich konserwantów. Jednocześnie, spada zawartość niektórych substancji odżywczych. Nie oznacza to jednak, że wafle ryżowe nie są warte spożywania.

Lekkie, pożywne

Choć wafle ryżowe rzeczywiście należą do żywności przetworzonej, ich zdecydowaną zaletą jest brak cukrów prostych w składzie. Dzięki temu – mogą być spożywane zarówno przez cukrzyków, jak i zdrowe osoby, chcące stracić na wadze. Mogą być łączone z nabiałem, mięsami czy słodkimi kremami. Niezależnie od tego, z czym je zestawimy – świetnie smakują i nie dokładają do posiłku cukrów ani tłuszczy.

Szeroka gama tego typu wyrobów, które można znaleźć na rynku sprawia, że wafle ryżowe cieszą się szczególnie dużą popularnością jako zastępstwo dla tradycyjnego chleba, stosowane przez osoby na diecie. Bywają również jedzone w formie szybkiej, pełnej węglowodanów przekąski – głównie przez sportowców. Warto wspomnieć, że nie zawierają one żadnych konserwantów, dlatego też nie są szkodliwe nawet dla najmłodszych. Z drugiej strony – fakt, że nie są w żaden sposób zakonserwowane sprawia, że po otwarciu paczki trzeba zjeść je stosunkowo szybko: w innej sytuacji zeschną się i będą niesmaczne.

Niewątpliwą zaletą wafli ryżowych jest fakt, że nie wymagają żadnej szczególnej obróbki, aby móc stanowić posiłek. Są na tyle smaczne i pożywne, że wystarczy wyjąć 2-3 sztuki z opakowania, dodać do nich na przykład jogurt naturalny czy ulubiony owoc – i zdrowy, lekkostrawny posiłek gotowy.

Wysoki indeks glikemiczny – czy przekreśla wafle ryżowe w diecie?

Faktem jest, że wafle wykonane z ryżu ze względu na to, że są żywnością wysoko przetworzoną – cechuje wysoki indeks glikemiczny. Dlatego też część dietetyków wskazuje, że znacznie zdrowszym zamiennikiem dla wafli jest… po prostu ryż.

Niezaprzeczalnie jednak, ryż należy najpierw przygotować, a dopiero potem spożywać – podczas gdy przygotowane z niego wafle wystarczy wyjąć z opakowania i zjeść. Jeśli nie stanowią one podstawy naszej diety, mogą być bezpiecznie stosowane w formie szybkiej, niskokalorycznej przekąski, która pozwoli stłumić głód przed zjedzeniem właściwego posiłku lub zaspokoić go na przykład podczas wypadku na miasto.

Pamiętaj jednak, by stosować dobrej jakości wafle, a jeśli masz taką możliwość – wybieraj wersję bio. W ten sposób dostarczysz do organizmu składników najwyższej jakości, z jak najmniejszą ilością szkodliwych substancji. Tego typu produkty są powszechnie dostępne w sklepach i nie są wiele droższe od klasycznych wafli ryżowych, dlatego jeśli masz do nich dostęp – zdecydowanie wybierz wersję ekologiczną. Unikaj wafli smakowych (paprykowych, cebulowych i innych pokrytych kolorowym proszkiem) – są to zazwyczaj sztuczne substancje, które nie tylko nie są zdrowe, ale również dokładają zbędnych kalorii do całości posiłku.

Jak wybrać najlepsze wafle ryżowe?

Wybór opakowania z napisem „bio” czy „eko” to nie wszystko. Do wyboru mamy wafle stworzone z użyciem białego lub brązowego ryżu, a także wersję z kaszy gryczanej lub kukurydzy. Najzdrowszą wersją spośród ryżowych są wafle wykonane z brązowej odmiany. Posiadają najwięcej błonnika, dzięki czemu poprawiają perystaltykę jelit i trawienie ogólnie. Jeżeli nie masz takich pod ręką – zdecyduj się na wafle z białego ryżu o jak najprostszym składzie, bez substancji dosmaczających – na przykład tworzących wafle o smaku papryki: posypki tego typu są niezdrowe i sprawiają, że posiłek staje się znacznie bardziej kaloryczny.

Warto wspomnieć, że ze względu na brak glutenu w składzie, wafle ryżowe są w pełni bezpieczne dla osób cierpiących na celiakię. Dlatego też są szczególnie chętnie wykorzystywane w różnego rodzaju dietach, nie tylko odchudzających.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here